3 dokonalá jídla pro vegetariány

Markéta Mikšovská, 6. 10. 2019

Ať už s vegetariánstvím teprve začínáte, nebo maso nejíte už několik měsíců či let, inspirace na vegetariánská jídla se hodí vždycky. Připomeňte si, co by v bezmasém jídle nemělo chybět a která jsou ta nejlepší. Uvidíte, že budou chutnat i zapřísáhlým masožravcům.

O tom, že i vegetariánské jídlo může být lahodné a obsahovat prakticky všechny potřebné látky, nás přesvědčila nejen současná moderní gastronomie. Je dobré si ale čas od času zopakovat, čemu byste jako vegetariáni měli věnovat zvýšenou pozornost a dbát na to, aby se to ve vašem jídelníčku či v jídelníčku vaší rodiny, pravidelně objevovalo.

Skvělou orientační pomůckou je nejen pro vegany, ale i vegetariány Průvodce veganstvím od České veganské společnosti, který je volně dostupný. Podle něj by vám ve stravě neměly chybět tyto zásadní části:

  • Celozrnné obiloviny
  • Luštěniny
  • Ovoce a zelenina
  • Zdravé tuky
  • Vitamíny a minerály

Celozrnnými obilovinami se myslí především pečivo, ovšem opravdu z celozrnné mouky, nikoli “vícezrnné”, “tmavé” a podobně, nebo naklíčené obilniny a luštěniny.

Luštěniny jsou asi nejznámější složkou vegetariánského a veganského jídelníčku, a to především díky vysokému obsahu bílkovin a dalším látkám jako je vláknina, železo, zinek, vitamíny skupiny B a další minerály.

Ovoce a zelenina by měla hrát roli v každém jídelníčku, pro vegetariány je důležitá především mrkev a zelená listová zelenina, které obsahují karoteny a důležitý vitamín K. Ovoce pak samozřejmě obsahuje neméně důležitý vitamín C, je dobré jej proto jíst s hlavním jídlem, protože tak lépe napomáhá vstřebávání železa.

To, že bychom měli dávat přednost “zdravým” tukům, je známá poučka výživových poradců. Které to ale jsou? Především omega-3 mastné kyseliny, které byly upozaděné na úkor omega-6 mastných kyselin. Proto se doporučuje dávat přednost zejména lněnému, řepkovému a olivovému oleji, ořechům, olivám a avokádu.

Kromě přirozených potravin je důležité dávat si v bezmasé stravě pozor na dostatek vitamínu B12, který je nutné doplňovat doplňkem stravy. Nezapomeňte ale kontrolovat také hladinu vitamínu D, jódu, selenu a vápníku.

Nejlepší vegetariánské recepty

Rýžové závitky

Toto jednoduché asijské jídlo spojuje to nejlepší – čerstvou zeleninu, zdravé tuky, bílkoviny a variabilní dresing. Jeho velkou výhodou je to, že se jedná o ideální jídlo jak na rodinný oběd, tak na party nebo na romantickou večeři. Do rolování jarních závitků zapojíte i ostatní hosty a jídlo tak splní i svoji druhou, neméně důležitou, funkci – tu společenskou.

 Co na závitky potřebujete?

  • rýžový papír
  • tenké rýžové nudle
  • avokádo
  • salátové listy
  • mrkev
  • tofu či tempeh
  • nakládané červené zelí
  • koriandr
  • arašídové máslo, sójovou omáčku, světlou miso pastu, chilli a případně trochu vody na arašídovou omáčku

Burger “Řepák”

Každý dostane čas od času chuť na pořádný burger s hranolkami. Řepák se postará o ten nejlepší chuťový zážitek. Co by v něm nemělo chybět?

  • salátové listy
  • zralé rajče
  • červená cibule
  • nakládaná okurka
  • ochucená chipotle majonéza
  • řepová placka – nastrouhaná řepa + vejce + strouhanka + jarní cibulka + bylinky dle sezóny

Tip: Dokonalosti dosáhnete upečením vlastním burgerových bulek.

Buddha bowl

Právem populární buddha bowl nesmí v našem výběru chybět. Jedná se totiž o geniální koncept: miska plná surovin plných vitamínu a minerálů, jejichž chutě se ideálně doplňují. Navíc vám dává prostor dát si každý den něco jiného, přesně podle vaší chuti.

V misce by nikdy neměly chybět tyto části:

  • luštěniny
  • obiloviny
  • zelenina
  • dresing

Jako první můžete vyzkoušet misku s vařenou cizrnou, bulgurem, podušeným špenátem, nakládaným zelím, mungo klíčky a dresingem z kokosového mléka, arašídového másla, zázvoru, kari, chilli a sojové omáčky. Další misky si nebojte sestavit sami podle nálady.

Spěcháte, ale dali byste si čerstvé vegetariánské jídlo? Objednejte si ho až domů, do kanceláře nebo do školy.

Podobné tipy

Všechny tipy

8 důvodů, proč je skvělé, že si konečně můžete dát Big Mac doma

Na světě snad neexistuje jediný člověk, který by ho neznal. Big Mac od McDonald’s je legenda. No a tahle legenda teď jezdí i domů. Stačí, když na ni dostanete chuť. A není to jediná výhoda. Čtěte.   1. Za zavřenými dveřmi vás nikdo nebude soudit. Klidně si můžete dát Big Mac, i když jinak tvrdíte, že držíte dietu. Co […]

Exotika v centru Prahy

Paprsky zalitý podzim, exotické jídlo a ta nejlepší společnost. To byl boží víkend! Sobotní ráno bylo jako malované a dokonce nás tentokrát nevytáhl z postele syn, ale sluníčko za okny. Bylo jasné, že takový den musíme strávit venku, a to nejlépe s nějakým dobrým jídlem. O tom jsme měli s manželem jasnou představu, naše mlsné jazýčky potřebovaly “asii”, ale takovou, kterou […]

Jak správně grilovat ryby

Milujete grilování s přáteli, ale vždycky máte po jídle tak trochu výčitky a je vám těžko? Odlehčete si menu grilovanou rybou. Jedná se o skvělou zdravou alternativu tučných steaků, která se skvěle doplňuje s nejrůznějšími přílohami. Jak vybrat tu správnou rybu na grilování a jak ji připravit?

Co si objednat k jídlu na movie night?

Movie night či filmový maraton není jen o kvalitní filmové podívané, ale také o jídle. Jde o  záminku, jak se dobře najíst, napít a jako bonus vidět skvělý film. Při realizaci domácího kina si nejspíš dáte záležet hlavně na výběru snímku a pohoštění pak odsunete na druhou kolej. Když ale víte, jaké jídlo k televizi si objednat, máte vyhráno.

Nejoblíbenější témata