4 jídla na cesty, která si vychutnáte rukama

Markéta Mikšovská, 13. 5. 2019
Woman eating tasty and healthy sandwich in hands

Plánujete letní dovolenou a vypadá to na dlouhou cestu? Ať už letíte letadlem nebo vás čeká dlouhá jízda autem či vlakem, jedno je jisté – budete potřebovat hodně energie. A tu vám bageta z bistra na dálnici nedodá. Máme pro vás ale tipy na 4 jídla, která zvládnete připravit den předem a dodají vám na cestě zdravou energii.

Lidé jsou často před dovolenou ve shonu a přípravu jídla na cestu berou jako nedůležitou, takže pak na poslední chvíli udělají chleba se šunkou a vezmou pár sušenek. Přitom přípravě stačí věnovat večer před odjezdem. Dobré jídlo pak během cest přispívá k dobré náladě a dodá vám opravdovou energii, aniž byste cítili, že je vám těžko, takže to první, na co budete myslet po příjezdu nebude postel a odpočinek, ale klidně si vyrazíte na obhlídku města či okolí.

Jaké jídlo si připravit na cestu?

Burrito

Mexická jídla jsou obecně skvělá na nejrůznější cesty, burrito je ale jedno z nejlepších. Je kompaktní, takže vám z něj nic nepadá, dostanete do něj všechny potřebné živiny a zároveň každé můžete přizpůsobit jednotlivým cestujícím.

Co patří do burrita?

  • pšeničná nebo kukuřičná tortilla na zabalení
  • opečené libovolné maso nakrájené na nudličky (vegetariáni mohou nahradit osmahnutými sójovými nudličkami nebo nakrájeným tempehem)
  • uvařené rozmačkané fazole
  • kukuřice
  • rýže
  • rajčata nasekaná na kostičky
  • salátové listy
  • strouhaný sýr
  • koriandr
  • ochucená zakysaná smetana nebo jakákoli mexická omáčka (guacamole, salsa, mole poblano, …)

A jestliže se nebojíte experimentovat, můžete připravit i sladkou verzi burrita naplněnou spoustou ovoce a doplněnou arašídovým máslem s čokoládovou omáčkou. A děti se na dlouhou cestu budou těšit už jen kvůli tomu.

Quesadilla

Další mexickou pochoutkou ideální na cesty je quesadilla. Ta už je trochu zrádnější, protože má otevřené strany, pokud ji ale dobře zapečete, bude se vám na cestě také dobře jíst. Doporučujeme ji zapéct bez dressingu, ten zabalte zvlášť do těsnící krabičky, na cestě tak budete mít obojí čerstvé a nerozmáčené.

Quesadilla je ještě variabilnější, než burrito. Základem je kvalitní strouhaný sýr, přidat můžete opět kousky masa, skvěle se do ní hodí houby, plátky dýně, nasekaná rajčata, špenát… Inspirujte se vlastními chutěmi a vytvořte si svou oblíbenou kombinaci. Za nás vítězí řepa s kozím sýrem a dýňovými semínky.

Falafel v pita chlebu

Kdo by nemiloval falafel? Výborné kořeněné cizrnové kuličky z Blízkého východu se staly velmi populárním a oblíbeným jídlem i v Evropě, a to nejen u vegetariánů. Mohou se podávat na talíři, ale také v pita chlebu, a právě to je ideální varianta na cesty. Pokud spěcháte, pita chléb jednoduše koupíte a naplníte ho pečenými nebo smaženými falafely, mrkví a zelím strouhanými na nudličky, salátovými listy, sezamovou pastou tahini, hummusem či jogurtovou zálivkou nebo klidně vším dohromady.

Falafel

Onigirazu

Spolu s dalšími exotickými pokrmy do Česka konečně dorazilo také onigirazu. Jedná se o geniální jídlo nejen v případě, že máte rušný den a nestíháte, ale také právě na cesty. Podobně jako u sushi totiž nevadí, že ho budete jíst studené, a navíc je kompaktní a pohodlně se jí. Velkou výhodou tohoto jídla, kterou oceníte zejména na cestách, je to, že je díky absenci mouky lehké na strávení.

Onigirazu vypadá jako sushi ve formě sendviče. Jak ho připravit? Stejně jako sushi, akorát s větším množstvím náplně. A co by v něm nemělo chybět? Kvalitní rýže a nori řasa, do které sendvič zabalíte, jsou základ, vše ostatní je na vašich preferencích. Skvělé onigirazu připravíte jak veganům, vegetariánům, tak i lidem s intolerancí na lepek. Plnit je můžete tenkými plátky masa, tofu, avokáda, ale třeba klidně i mangem či dýní. Po zabalení sendvičů do řasy je můžete vyskládat za sebe do krabičky, přihodit ostrou omáčku či wasabi a vyrazit na cestu!

Tip: Nemáte na přípravu vůbec čas? Objednejte si sushi sendvič nebo dokonce sushi burrito a vyrazte rovnou na cestu.

Podobné tipy

Všechny tipy

Podzimní detox? Změňte přístup k jídlu

Každoročně nás zaplavují reklamy i články o blahodárných a revolučních detoxech, které nám slibují životní změnu, hubnutí i více energie. Obzvlášť jaro a podzim jsou obdobími, kdy lidé hledají cesty, jak zlepšit nejen svou postavu, ale i imunitu, a ubránit se tak zimním chřipkám a nachlazením. Jak to s detoxy ve skutečnosti je?

Cukr – ano nebo ne? Udělejte si v tom jasno

Cukr se stal hlavním viníkem nejrůznějších zdravotních problémů od obezity až po Alzheimerovu nemoc. Mnoho lidí tak od něj upouští - snižuje jeho příjem nebo ho z jídelníčku vyřazuje úplně. Co říkají odborníci a jaký je správný přístup k sacharidům?

Kalendář kuchaře: Sezónní potraviny

Záleží vám na tom, abyste jedli zdravě a pouze kvalitní potraviny? Nejsnazší cestou, jak toho docílit, je zaměřit se na sezónní produkci. Více se tak přiblížíte stravování, které je pro nás přirozené, a zajistíte tělu živiny, které potřebuje právě v daném období. V současnosti jsme se ale obzvlášť ve městech od zemědělského koloběhu téměř odpojili, a tak jsme připravili přehled, který vám orientaci v jídle podle ročních období usnadní.

Nejoblíbenější témata