5 překvapivě zdravých a překvapivě nezdravých jídel

Martin z Bubble, 24. 1. 2020

Popcorn, čokoláda, buráky, snídaňové křupavé vločky, pečená kachna. Zkuste si tipnout, co je pro vás nejhorší. Správně. Jsou to ty vločky. Podobných překvapení vás může v dnešním světě čekat o mnoho víc. A proto vám přinášíme malý seznam těch nejzákeřnějších. Čtěte!

 

Nový rok na krku a povánoční kila se ne a ne vypařit. Leden bývá časem drastických diet, velkých předsevzetí a ozdravných rychlokurzů. Než zbytečně hladovět, podvádět a cítit se pod psa, je ale lepší s dietami vůbec nezačínat. A místo toho se raději pokusit změnit životní styl. Není to tak těžké, jak si myslíte. Žít zdravě rozhodně neznamená připravit se o chuť nebo volbu. Pořád máte z čeho vybírat. Ďábel se skrývá v detailech.

 

Co není zdravé, ale tváří se tak

 

1.    Kuskus. Tenhle chlapík původem ze severu Afriky si svoji zdravou pověst vysloužil jednak díky vegetariánům a jednak díky tomu, že si ho můžete namixovat s čímkoliv. I když to ve skutečnosti není nic jiného než bílá, procesovaná obilovina. Skoro totéž, jako kdybyste vzali nůžky na špagety. Je-li kus-kus celozrnný, jděte po něm. Jinak možná zkuste raději bulgur nebo quinou.

 

2.   Sushi. Čerstvá syrová rybka jako losos nebo tuňák je vynikajícím zdrojem omega-3 mastných kyselin. Jsou to až další ingredience, které ze srovnání vycházejí s odřenýma ušima. Lepkavá rýže je pořád jenom bílá rýže, zahuštěná octem, solí a cukrem. Sójová omáčka je tak slaná, že jedna čajová lžička obsahuje asi 15 % doporučeného denního příjmu soli. Pokud japonský street-food milujete, nemusíte se ho samozřejmě vzdávat. Jen si místo smažených uramaki s majonézou dejte radši sashimi. A sójovku nechte na dochucení, nikoliv jako povinnou lázeň každého sousta.

 

3.   Saláty. Řeč je o salátech, které jsou „obohacené“ o nějakou tu mňamku. Krutony jsou pořád jen kousky bílého, osmaženého chleba. Kuře je fajn doplněk, pokud ovšem není z kategorie „křupavých“, což znamená smažených. Slanina je slanina. Sýr dodá rozměr i chuť, ale je to v podstatě tuk. A pokud nejste náhodou fanoušky proteinové diety, může s kaloriemi pořádně zamávat. Stejně tak dresink, v němž je majonéza nebo smetana.

 

4.    Smoothies. Hit poslední doby, ovoce v kapalné formě, vhodné především pro ty, co nic nestíhají. O doslazování nektarem z agáve nebo „vylepšení“ kopečkem zmrzliny, se nebavme. Mixování, jímž se z buněčných stěn ovoce uvolňují cukry, bohatě postačí. Většina prospěšné vlákniny, kterou ovoce přirozeně obsahuje, dostane od mixéru taky pěkně na frak. Naše tělo navíc tekutiny tráví a vstřebává rychleji než pevnou stravu, což může být fajn pro sportovce, který potřebuje dodat energii, ale pro běžného smrtelníka to bohužel znamená, že bude mít dřív hlad. Než jen čistou ovocnou šťávu, zkuste raději drink obohacený o proteinový nášup. 

 

5.    Wrapy. Tortilla je často prohlašována za zdravější než třeba sendvič. Proč, to je jedna z velkých otázek všehomíra. Jako vždy je obsah to, oč tu kráčí. Ve srovnání celozrnné tortilly se salátem, rajčetem a avokádem proti běžnému bílému sendviči se slaninou, salátem a rajčetem (BLT), to samozřejmě platí. Smažené kuře, placka z bílé mouky, dresinky a další přídavky ale wrap bohužel posouvají hluboko do nutričního pekla. Stejně jako velikost porce. Malá tortillka s uzeným lososem nenapáchá ani zdaleka tolik neplechy jako burrito, vážící stejně jako vaše noha.

 

Co zdravé je a chutná to ještě víc

 

1.  Brambory. Zázračná zelenina, ze které až hranolky udělaly padoucha. Jenomže on i řapíkatý celer přestane být se zdravím kamarád, pokud ho hodíte do rozpáleného sádla a pak ho sníte pekáč na posezení. Pokud jsou ale brambory konzumovány vařené, pečené nebo připravené na páře, a navíc se slupkou, která obsahuje citelný podíl vlákniny a minerálů, není na nich vlastně nic špatného. Obsahují řadu vitamínů, antioxidantů a jako bonus také resistentní škroby, které mohou napomáhat snižování hladiny cukru v krvi.

 

2.  Kachna. Hlavně s variací zelí a knedlíků je zhubnutí zaručeno. Tak to samozřejmě ne, Drápale! Kachní maso je oproti kuřecímu přirozeně tmavší a pokud se chcete vyhnout cholesterolu, křupavá kůžička by měla jít stranou. Pomineme-li tohle, jedná se o kvalitní náhradu třeba právě tam, kde se kuře omrzí. Jak z hlediska proteinů a vitamínů, tak i nenasycených mastných tuků, které tvoří zhruba půlku lipidů, které se v kachním mase vyskytují.

 

3.  Vepřové. Jasně že ne krkovice, ale třeba vepřová panenka. Spousta kultur vepřové vylučuje z jídelníčku úplně, protože historicky se tato zvířata považovala za nepříliš čistotná stvoření. Něco na tom bude, ale dnes už nás to moc trápit nemusí. Že je vepřové bohaté na proteiny asi málokoho překvapí. Navíc má v sobě dostatek vitamínu B1, který ovlivňuje správné fungování srdce, ledvin a trávicí soustavy. Znovu, libová vepřová panenka, nikoliv klobásky.

 

4.  Vajíčka. Existuje rozšířená domněnka, že vajíčka jsou kvůli svému cholesterolu asi stejně zdravá jako popíjení oleje z fritovacího hrnce. Dnes už víme, že cholesterol přítomný přímo v jídle je mnohem méně škodlivý než nasycené tuky. Prosté vajíčko na hniličko nebo v jiné podobě je vynikajícím zdrojem proteinů (jedno průměrné slepičí vejce obsahuje až 8 gramů), stejně jako vitamínů D a E. Jenom ta slaninová omeleta zavalená čedarem je možná už trochu moc.

 

5.  Fazole. Jenom ne ty z plechovky, které stejně všechnu chuť berou ze slazené omáčky zahuštěné jako melasa. V podstatě všechny druhy fazolí (a že jich je!) jsou samy o sobě vynikající zdroj vlákniny a proteinů, který snižuje riziko cukrovky a srdečních onemocnění. To je ostatně případ všech luštěnin. A dopřát si je puritánsky jen na Nový rok by byla opravdová chyba.

 

A podvratná poznámka na závěr:

Žít zdravě neznamená si nikdy nedat ani kapku majonézy, nebo se navždy zříct slaniny a vypražené kůrčičky. Klíčem je jít na věci vždycky s rozumem. A pokud vás přepadla chuť na něco zdravého, na Dáme jídlo najdete opravdu vše.

Podobné

Všechny

Jak uspořádat perfektní piknik

Prázdniny začínají a jak jinak je zahájit, než právě piknikem v trávě? Pozvěte přátele, vybavte se a zamiřte do parku, do lesa nebo na nejbližší louku. O jídlo už se postaráme my. Nejlepší výbava na piknik Pořekadlo, že jíme i očima, platí nejen na talíři ale i “na dece”. Proto ani při přípravách na piknik nezapomínejte na pěkné a zároveň praktické servírování. Podle toho, kolik […]

Obědový box: Jaké máte možnosti?

Salát, kuskus, sendvič... Že točíte v práci stejná jídla pořád dokola? Dopřejte si barevné obědy do krabičky s pořádnou dávkou energie a explozí chutí. Inspirujte se našimi variacemi ze všech koutů světa, které vás jen tak nepřestanou bavit.   

Kosmatice: Znovuobjevený hit z černého bezu

Bezinka, bezinky, smradinky nebo kašička. Černý bez má mnoho jmen a dlouhou tradici v české kuchyni. Kosmatice je lidový název pro staročeské jídlo z černého bezu. Květy máčené v těstíčku a smažené dozlatova měly naše prababičky spojené hlavně s příchodem léta. Poradíme vám, kdy bezinkové květy sbírat a jak si z nich připravit tradiční českou dobrotu.

Nejoblíbenější témata