Cukr – ano nebo ne? Udělejte si v tom jasno

Markéta Mikšovská, 12. 10. 2019

Cukr se stal hlavním viníkem nejrůznějších zdravotních problémů od obezity až po Alzheimerovu nemoc. Mnoho lidí tak od něj upouští – snižuje jeho příjem nebo ho z jídelníčku vyřazuje úplně. Co říkají odborníci a jaký je správný přístup k sacharidům?

Cukry neboli sacharidy patří do skupiny tzv. makroživin, což znamená, že jsou pro správné fungování lidského organismu nezbytné. Zejména proto, že dokážou zajistit rychlou energii. Důležité je ale naučit se rozlišovat tzv. komplexní a jednoduché sacharidy. Především ty jednoduché mohou za současnou démonizaci cukru jako takového, protože jejich konzumace se v důsledku marketingu potravinových gigantů vymkla z ruky.

Komplexní sacharidy jsou ve zkratce obsažené v nejrůznějších přílohách jako brambory, těstoviny, rýže či vločky a v luštěninách. Patří mezi ně glykogen, vláknina i škrob, což jsou látky, které našemu tělu v mnoha ohledech pomáhají.

Mezi jednoduché sacharidy patří veškeré sladké pochutiny z obchodů, ale i mléčné výrobky a především ovoce. Tělo je vstřebává mnohem rychleji než ty komplexní, proto se po jejich konzumaci také může za kratší dobu objevit opět chuť “na něco”.

Už jen z těchto informací vyplývá, že úplné vyhýbání se cukru, které doporučuje nejedna současná moderní dieta, není vhodné. Tělo zejména bez komplexních sacharidů přijde o část energie, což má za následek větší únavu, horší soustředění, ale i zažívací poruchy jako je zácpa v důsledku nedostatku vlákniny. Ani jednoduché cukry ale nejsou v malé míře škodlivé, naopak se hodí, pokud potřebujete “nakopnout” při sportovním výkonu nebo při soustředěné práci. 

Se sacharidy je to tedy podobné jako se všemi dalšími složkami naší stravy. Je důležité sledovat složení potravin a řídit se selským rozumem – tam, kde by měly převažovat komplexní sacharidy, by také měly ve složení být především ty. Vždy zbystřete, pokud je v něm vyšší množství jednoduchých cukrů v podobě glukózy, fruktózy, sacharózy nebo maltózy, protože se pravděpodobně jedná o uměle doslazovaný produkt, který seženete i v jeho přirozenější variantě. Typickým příkladem jsou ovocné jogurty, které obsahují minimum ovocné složky, ale chuť doženou spoustou cukru. Vždy uděláte lépe, pokud sáhnete po bílém jogurtu, do kterého si doma můžete hodit pár kousků čerstvého ovoce nebo ovocného pyré.

Sirupy a med: jednoduché řešení?

Do popředí se v rámci vlny omezování cukrů dostaly hlavně náhražky v podobě nejrůznějších sirupů. Ať už se ale jedná o javorový, datlový, švestkový, rýžový či jakýkoli jiný produkt, všechny obsahují stejně jednoduchých sacharidů jako klasický cukr, s výhodou menšího množství dalších minerálních látek. Výjimkou je pouze čekankový sirup, v němž převládá nad sacharidy vláknina. Nenechte se tedy unést bohatou nabídkou všemožných přírodních sladidel a medů a zacházejte s nimi stejně jako s cukrem – tedy velmi přiměřeně.

Zdravý člověk se nemusí a ani by se neměl vzdávat sacharidů, bezesporu je ale vhodné omezit příjem všech kupovaných sladkostí a doslazovaných výrobků a zaměřit se na pestrý a vyvážený jídelníček, který obsahuje dostatek komplexních sacharidů. Nejen, že se vám tak nebude přebytečný cukr usazovat ve formě tuku v těle, ale zbavíte se tak i nekontrolovaných chutí na sladké, aniž byste se ve své stravě museli zásadně omezovat. S klidem v duši si pak můžete jednou za čas objednat kvalitní jídlo nebo něco na zub.

Podobné tipy

Všechny tipy

8 důvodů, proč je skvělé, že si konečně můžete dát Big Mac doma

Na světě snad neexistuje jediný člověk, který by ho neznal. Big Mac od McDonald’s je legenda. No a tahle legenda teď jezdí i domů. Stačí, když na ni dostanete chuť. A není to jediná výhoda. Čtěte.   1. Za zavřenými dveřmi vás nikdo nebude soudit. Klidně si můžete dát Big Mac, i když jinak tvrdíte, že držíte dietu. Co […]

Exotika v centru Prahy

Paprsky zalitý podzim, exotické jídlo a ta nejlepší společnost. To byl boží víkend! Sobotní ráno bylo jako malované a dokonce nás tentokrát nevytáhl z postele syn, ale sluníčko za okny. Bylo jasné, že takový den musíme strávit venku, a to nejlépe s nějakým dobrým jídlem. O tom jsme měli s manželem jasnou představu, naše mlsné jazýčky potřebovaly “asii”, ale takovou, kterou […]

Jak správně grilovat ryby

Milujete grilování s přáteli, ale vždycky máte po jídle tak trochu výčitky a je vám těžko? Odlehčete si menu grilovanou rybou. Jedná se o skvělou zdravou alternativu tučných steaků, která se skvěle doplňuje s nejrůznějšími přílohami. Jak vybrat tu správnou rybu na grilování a jak ji připravit?

Co si objednat k jídlu na movie night?

Movie night či filmový maraton není jen o kvalitní filmové podívané, ale také o jídle. Jde o  záminku, jak se dobře najíst, napít a jako bonus vidět skvělý film. Při realizaci domácího kina si nejspíš dáte záležet hlavně na výběru snímku a pohoštění pak odsunete na druhou kolej. Když ale víte, jaké jídlo k televizi si objednat, máte vyhráno.

Nejoblíbenější témata