Fitness strava – Jaké jídlo si dát (nejen) po cvičení?

Markéta Mikšovská, 17. 6. 2019
Excercise accesories

Ať už chodíte cvičit do posilovny, fitness centra, děláte jógu nebo chodíte lézt, váš cíl bude stále stejný: zlepšovat se. Aby docházelo ke správnému formování svalů a vy jste měli stále dost energie na další výkony, je důležité se kromě tréninku zaměřit také na stravu. Co jíst po sportovním výkonu? Pít iontové nápoje? V článku odpovídáme na tyto a další otázky.

Vynechávání jídla před a po cvičení v domněnce, že kila půjdou rychle dolů a svaly budou naopak nabývat, je zcela špatně. Jídlo hraje ve formování tělesné hmoty i energie zásadní roli a pokud víte, jak jej tělu správně dodávat, máte z poloviny vyhráno.

Kdy a co jíst před cvičením

To, že byste neměli nejméně jednu hodinu před fyzickou aktivitou jíst nic, je známá věc. Neznamená to ale, že byste měli dlouho předtím držet hladovku nebo si dát dvě hodiny před cvičením jedno jablko. Aby byl váš výkon efektivní, je důležité před cvičením doplnit sacharidy, aby si je tělo nebralo ze zásob ve svalech. To znamená dát si svačinu v podobě ovoce v kombinaci například s jogurtem nebo v podobě smoothie. Vyvarovat byste se měli potravinám s vyšším obsahem vlákniny, která zpomaluje prostup sacharidů do krve. Tu ve větším množství obsahují třeba ořechy, sušené ovoce, celozrnné pečivo, ovesné vločky, ale třeba i jablko.

Nezapomeňte na vodu

Tekutiny jsou zásadní pro fungování všech procesů v těle. Voda odvádí odpadní látky, zajišťuje vstřebávání přijímaných živin i mikronutrientů, tedy vitamínů a minerálů, a tělo ochlazuje. Proto byste ji měli mít přes den neustále u sebe a pít pravidelně. Být celý den bez tekutin a před cvičením pak vypít 2 litry totiž také není úplně ideální. Ideální je nosit s sebou stále lahev, kterou můžete mít i prázdnou, takže vás nebude zatěžovat, a v případě potřeby ji doplnit. Napít byste měli lehce před cvičením, během něj a především po něm.

Speciální tekutiny

V souvislosti se sportem se také často mluví o iontových nápojích. Ty dokážou efektivněji doplňovat minerály, které při sportu vypotíme, nicméně je nutné je používat s mírou. Iontové nápoje se totiž doporučují pouze při vysoké a dlouhodobější aktivitě, při níž dochází k velké ztrátě těchto látek. Navíc bývají velmi často zbytečně přeslazované a doplněné o aroma a konzervanty. Pro normální sportovní výkon, který trvá do jedné hodiny, vám proto postačí voda.

Vyzkoušet ale můžete i kokosovou vodu, která obsahuje vysoký podíl elektrolytů díky nimž také skvěle rehydratuje tělo po výkonu. Podobně jako u iontových nápojů je ale i tady třeba mít se na pozoru – nejlepší kokosová voda je ta nepasterovaná, bez přidaných cukrů nebo jiných látek. Vždy ale myslete na to, že čistá neperlivá voda je základ, který je vhodné o tyto speciální tekutiny, v případě opravdu vysoké zátěže, pouze doplnit.

Glass bottle of water and vegetables with fruits on green surface

Co si dát po cvičení

Jakmile docvičíte nebo ukončíte jakoukoli jinou sportovní aktivitu, nechte tělo chvíli odpočinout. Hned po cvičení můžete energii doplnit třeba banánem, větší jídlo si dejte až půl hodiny či hodinu po cvičení. Po sportovní aktivitě tělo nejsnáze přijímá kalorie, aniž by je ukládalo jako tuky “na později”. Pokud chcete zesílit, využijte toho, a doplňte především nízkotučné bílkoviny, to znamená porci masa, luštěnin, případně tofu či tempehu, se zeleninou bohatou na vitamíny a minerály a komplexními sacharidy, jako je celozrnná rýže, pečivo, či těstoviny.

Jaké jsou tedy základy zdravého stravování (nejen) při cvičení?

  • Pravidelně pít čistou vodu
  • Jíst v pravidelných intervalech
  • Najíst se lehce v adekvátní dobu před cvičením
  • Doplnit živiny 30 až 60 minut po cvičení dalším větším jídlem
  • Iontové a další podpůrné nápoje pít jen jako doplněk čisté vody a při extrémní fyzické zátěži

Podobné tipy

Všechny tipy

5 překvapivě zdravých a překvapivě nezdravých jídel

Popcorn, čokoláda, buráky, snídaňové křupavé vločky, pečená kachna. Zkuste si tipnout, co je pro vás nejhorší. Správně. Jsou to ty vločky. Podobných překvapení vás může v dnešním světě čekat o mnoho víc. A proto vám přinášíme malý seznam těch nejzákeřnějších. Čtěte!   Nový rok na krku a povánoční kila se ne a ne vypařit. Leden bývá časem drastických diet, velkých […]

Anglická snídaně na 3 způsoby

Není větší vyprošťovák než pravá anglická snídaně. Co všechno obsahuje a jak ji upravit, pokud budete chtít vyzkoušet něco nového? Přečtěte si naše recepty na 3 výborné anglické snídaně.

Nejoblíbenější témata