Jak by měla vypadat odpolední svačina?

Izabela Nováková, 7. 9. 2020

Tělo v průběhu celého dne potřebuje doplňovat energii, odpolední svačina by proto v jídelníčku měla mít své místo. Zdravými a chutnými malými jídly dáte sbohem nezdravému uzobávání, vaše tělo bude lépe pracovat a hlavně se budete cítit lépe. 

Zpravidla to přijde kolem 15. hodiny. Přestáváte se soustředit, nápady nepřichází a místo toho vás přepadne únava. Uděláte si kávu, za chvíli si vezmete něco malého na zub. A často se cítíte ještě více unavení. Za vším stojí příliš mnoho sacharidů v jídle. S odpolední únavou hravě zatočí správná svačina, která vám dokáže vrátit energii a vy tak zůstanete produktivní až do večera.

Odpoledne si můžete dát prakticky cokoli malého k snědku. Pouze je třeba respektovat, že sladké ovoce, sušenky a koláče je lepší jíst dopoledne. Univerzální zdravá svačina neexistuje, protože každé tělo funguje jinak a potřebuje jinou skladbu živin. Vyvážený poměr bílkovin, sacharidů a tuků je ale zdravý základ pro každého. Vybírejte si čerstvé a lokální potraviny, vyhýbejte se polotovarům a dopřejte tělu to, na co má chuť. Odpolední svačina by měla být menší a méně energeticky výživná než ta dopolední. Pokud máte sedavé zaměstnání, vyhněte se sladkému ovoci, cereálním tyčinkám a slazeným nápojům. 

Tip: Přepadla vás chuť na čerstvé ovoce? Nechte si dovézt nákup až do práce díky nové službě na Dáme jídlo. 

Zdravé pomazánky

Kdo by nemiloval pomazánky. Můžete je namazat na celozrnný chleba, krekry nebo si do nich namáčet nakrájenou zeleninu, jako je řapíkatý celer, mrkev či okurka. Tuto bleskovou a zdravou svačinu máte připravenou za pár minut.

Mrkvová pomazánka: najemno nastrouhejte 2 mrkve, přidejte 125 g lučiny, 1 nasekanou jarní cibulku, 2 lžíce jogurtu, lžičku citronové šťávy, sůl a pepř. 

Avokádová s vejci: rozšťouchejte zralé avokádo, přidejte 4 lžíce jogurtu, 2 nadrobno nakrájená vařená vejce, hrst pažitky, lžičku dijonské hořčice a vše zamíchejte. Osolte a opepřete dle chuti. 

Budapešťská: 250 g tvarohu utřete se 40 g másla, přidejte nasekanou červenou cibuli, 2 lžičky sladké papriky, nadrobno nakrájenou nakládanou kapii a osolte. 

Saláty do sklenice

Zeleninové saláty

Připravte si rozmanitou svačinu v podobě salátové sklenice. Naplňte ji nastrouhaným zelím, ředkvičkami, mrkví, rajčaty, avokádem nebo pečenou dýní. Fantazii se meze nekladou. Zálivku můžete přizpůsobit na míru vašim chuťovým pohárkům. Zeleninu pak do sklenice vkládejte po vrstvách a dresink smíchejte v menší skleničce. 

Francouzská zálivka: šťáva z půlky citronu, 5 lžic vody, 1 lžíce olivového oleje, 1 lžička medu, 1 lžička vinného octa, 1 lžička dijonské hořčice a 1 lžička provensálského koření. 

Základní olejová s citronem: 6 lžic olivového oleje, šťáva z jednoho citronu, sůl a pepř. 

Balzamiková: 3 lžíce balsamica, 1 lžíce dijonské hořčice, ½ hrnku olivového oleje, sůl a pepř. 

Avokádová s limetkou: avokádo nakrájejte na drobné kousky, smíchejte s ½ hrnku řeckého jogurtu, šťávou z jedné limetky, 4 lžícemi olivového oleje, osolte a opepřete 

Zelená bohyně: 2 svazky jarní cibulky, ½ jalapeňo papričky, 150 g řeckého jogurtu, hrst koriandru, šťáva z jedné limetky, 6 lžic olivového oleje, 1 lžíce medu a špetka soli. Všechny ingredience rozmixujte do hladké konzistence.

Zázvorová se sezamem: 1 lžíce olivového oleje, 1 lžíce sezamového oleje, 1 lžíce sójové omáčky, 1 lžíce rýžového octa, 1 lžička nadrobno nasekaného zázvoru. 

Tip: Přemýšlíte, jak vypadá ideální svačina po cvičení? Inspirujte se v našem článku Jaké jídlo je vhodné po cvičení

Oříšky a ovoce

Menší svačina může být i kousek ovoce a hrst oříšků. Jsou nabité vitamíny a minerály, jako je například hořčík, selen, měď nebo mangan. Vedle toho obsahují tolik důležitou vlákninu, bílkovinu i kvalitní tuky.

Přepadl vás odpoledne hlad? Objednejte si sendvič nebo něco malého k snědku na Dáme jídlo.

Přečtěte si také:

 

 

Dáme jídlo

Rozvoz jídla z více než 3000 restaurací

Zobrazit nabídku

Podobné

Všechny

Piknik v rytmu Manifesta

Jedna z věcí, kterou mám na létě nejvíc ráda, jsou pikniky. Vnímám je jako dokonalé spojení pohody, dobrého jídla a přátel. A přesně takový piknik jsme podnikli s manželem a přáteli jednu srpnovou sobotu. Tentokrát jsem s sebou chtěla vzít jídlo, které bude fakt wow a nebude to jako obvykle jen pizza, tousty a nějaké ovoce. Na druhou stranu se mi nechtělo do žádného […]

Nejoblíbenější témata