Jak na to: Klasická i veganská šlehačka

Izabela Nováková, 18. 5. 2020

Šlehačku milují snad všichni. Je to taková hříšná třešnička na dortu, zmrzlině, vaflích i kávě. Pro toho, kdo šlehačku nikdy nedělal, může být její příprava na první pohled záhadou. Není to ale žádná věda a jakmile si ji jednou doma připravíte, po té kupované ve spreji už nikdy nesáhnete. Naučte se dokonalou nadýchanou šlehačku i její zdravější veganskou verzi.

Kde se vlastně tato smetanová delikatesa vzala? Jedna legenda praví, že šlehačka vznikla úplnou náhodou. Kůň, který nesl poloprázdnou nádobu se smetanou, prý klusal tak bujaře, že se obsah nádoby vyšlehal do nadýchané hmoty. Historicky doložená je nicméně opulentní královská hostina na dvoře Krále Slunce, Ludvíka XIV., jejímž vrcholem byl unikátní dezert s oslazenou a dokonale ušlehanou smetanou.

Co budete potřebovat

Co se týká surovin i postupu, není příprava šlehačky žádná alchymie. Důležité je sáhnout po kvalitní smetaně a správně šlehat. Jakmile ovládnete šlehačkové umění, klidně se pusťte do experimentování. Ochutit ji můžete vanilkou, bourbonem, kávou nebo vyzkoušet delikátní pařížskou šlehačku s čokoládou.

Základem je tučná smetana na šlehání s minimálně 33% obsahem tuku. V zásadě vás při přípravě šlehačky mohou v kuchyni potkat dvě pohromy. Stačí troška nepozornosti a smetanu přešleháte – místo nadýchané hmoty tak budete mít neurčitou hmotu s hrudkami másla. To se stává obzvlášť u smetany s obsahem tuku 40 % a více. Narazit můžete také na nesprávnou teplotu, kdy vám šlehačka nebude držet tvar. Smetana, mísa i šlehače proto musejí být dokonale vychlazené – klidně je nechte přes noc v lednici. Dáte-li si na tyto dva nešvary pozor, přípravu šlehačky zvládnete levou zadní.

Jak šlehačka vzniká? 

Smetana se získává odstřeďováním mléka, jedná se o jeho nejtučnější část. Je lehce stravitelná, má lahodnou chuť a vysoký obsah tuku. Šleháním se do smetany vhání vzduch, čímž vznikají drobné vzduchové bublinky a delikátní pěna. Při delším šlehání se však kapky tuku propojí a vznikne máslo a podmáslí. 

Jak ušlehat dokonalou šlehačku

  1. Čím vychlazenější smetana bude, tím lehčí šlehačku z ní připravíte. Nádobí by mělo být opravdu důkladně vycíděné. I sebemenší zbytek mastnoty může způsobit, že vám šlehačka neztuhne. Pokud jste si zapomněli náčiní a smetanu důkladně vychladit, dejte je na 15 minut do mrazáku.
  2. Vychlazenou smetanu vlijte do studené mísy a začněte šlehat. Šlehejte nejdřív na nižší rychlost, která pomalu a polehoučku vmíchá do smetany vzduch. 
  3. Pokračujte ve šlehání, dokud krém nenabude dvojnásobného objemu. Poté zvyšte výkon na střední rychlost a našlehejte k dokonalosti. Trvá to sice trochu déle, ale ve smetaně se tak vytváří mnohem menší bublinky a šlehačka je pak pevnější a delikátnější.
  4. Příprava šlehačky trvá pár minut, během šlehání proto věnujte maximální pozornost její textuře. Mezi dokonalou šlehačkou a tou přešlehanou je totiž rozdíl pouhých pár desítek vteřin. Poznáte ji podle toho, že když ze smetany vyndáte metlu, šlehačka z nich pomalu zteče a vzniknou tak krásné špičaté vrcholky. 
  5. Pokud chcete šlehačku osladit nebo do ní přidat chuť navíc, teď je ta správná chvíle. 

Tip: Šlehačka se vám ne a ne ušlehat? Pak můžete sáhnout po ztužovači. Není však nutné sahat po těch kupovaných, zachránit vás mohou i jiné fígle. Šlehačku vám ztuží například i pár kapek citronové šťávy.

Veganské šlehačky, které si zamilujete

Zdravější, avšak neméně lahodnou variantou, je veganská šlehačka z kokosového mléka. Příprava je takřka stejná jako u klasické šlehačky. Důležité je z plechovky vylít přebytečnou vodu a šlehačku šlehat pouze ze ztužené části kokosového mléka. Pozor si dejte také na složení kokosového mléka – hledejte variantu bez emulgátorů, která obsahuje jen kokos a vodu.

Dali byste teď cokoliv za palačinky se šlehačkou, ale nechce se vám stát u plotny? Objednejte si svou oblíbenou kombinaci na Dáme jídlo. 

Dáme jídlo

Rozvoz jídla z více než 2000 restaurací

Zobrazit nabídku

Podobné

Všechny

Jak by měla vypadat odpolední svačina?

Tělo v průběhu celého dne potřebuje doplňovat energii, odpolední svačina by proto v jídelníčku měla mít své místo. Zdravými a chutnými malými jídly dáte sbohem nezdravému uzobávání, vaše tělo bude lépe pracovat a hlavně se budete cítit lépe. 

Nejoblíbenější témata