Jak na zdravější smažení

Izabela Nováková, 13. 5. 2020

Kdo by nemiloval smažené hranolky, řízky nebo koblihy? Řada z nás si ale všechny tyto smažené pochoutky dopřává jen výjimečně a se spoustou výčitek navrch. Ze všech stran totiž slyšíme, že smažení je tou nejméně zdravou tepelnou úpravou jídla a měli bychom se mu jednoznačně vyvarovat. Smažené jídlo ale nemusí být nutně nezdravé, pokud ho připravíte správně. Ukážeme vám, jak na to.

Smažení dokáže i s tou nejobyčejnější surovinou hotové divy. Horký olej vytvoří křupavou, zlatavou a naprosto delikátní kůrčičku, která zabrání vysušení jídla zevnitř. Ať už smažíte maso, ryby, mořské plody, zeleninu, nebo těsto, na talíři je výsledek vždy v jedné věci stejný. Jídlo je křupavé na povrchu, zatímco uvnitř zůstane krásně šťavnaté a plné chuti. Není proto divu, že v každé národní kuchyni najdete alespoň jednu smaženou dobrotu. Španělé mají churros, Vietnamci zase jarní závitky a Američané nedají dopustit na cibulové kroužky. A není žádným tajemstvím, že my Češi máme pro smažené jídlo obzvlášť slabost. Smažíme řízky na rodinné oslavy, kapra o Vánocích a sladké koblihy si dáváme za odměnu.

Oleje na smažení

Každý typ tuku má jiný kouřový bod. Jakmile ho překročíte, z oleje začne stoupat kouř a začne se připalovat. Hodnotu kouřového bodu najdete vždy uvedenou na etiketě oleje. Čím vyšší hodnota, tím lepší olej pro smažení. Z živočišných tuků se na tuto tepelnou úpravu jídla hodí sádlo nebo ghí, které mají kouřový bod kolem 200 °C. U rostlinných tuků je pak výběr mnohem širší a jejich kouřový bod vyšší.

  • Kokosový olej začne být zdraví škodlivý při 200 °C. Kvůli své typické chuti se ale hodí spíše na přípravu palačinek a podobných sladkých jídel.
  • Olivový a sezamový olej se začnou připalovat při 210 °C.
  • Arašídový olej má kouřový bod 227 °C. Hojně se používá hlavně v asijské kuchyni, jídlu totiž dodá lahodnou oříškovou chuť.
  • Avokádový olej je pro smažení zdaleka nejlepší. Kouřový bod má až na hranici 270 °C, hodí se tak na řízky, mořské plody i ryby. 

Hlídejte teplotu oleje

Smažení probíhá daleko za hranicí bodu varu vody, obvykle je to při teplotě mezi 150 až 190 °C. Jakmile teplota přesáhne 200 °C, tuk se začne přepalovat a vznikají v něm zdraví škodlivé látky. Na druhé straně i smažení na příliš nízkých teplotách není ideální. Málo rozpálený olej se do jídla vsákne a na talíři ho pak máme víc, než je zdrávo. 

Smažením to nekončí

Než smažené jídlo začnete servírovat, zbavte ho přebytečného tuku. Nechte ho okapat a nakonec osušte papírovou utěrkou, která vsákne zbytky oleje. Jídlo nikdy nepokládejte na papírové ubrousky, může se stát, že vám pracně usmažená křupavá kůrka navlhne. 

Nalákali jsme vás na něco smaženého, ale nechce se vám stát u prskající pánve? Nechte si dovézt něco dobrého z Dáme jídlo

 

Dáme jídlo

Rozvoz jídla z více než 2000 restaurací

Zobrazit nabídku

Podobné

Všechny

Jaké jídlo je vhodné po cvičení

Jídlo po cvičení je tím nejdůležitějším jídlem dne. Rozhodně není radno se mu vyhýbat. A to ani v případě, že cvičíte kvůli redukci váhy nebo v pozdních hodinách. Nedostatek živin a vynechání jídla před i po cvičení přivede vaše sportovní snažení vniveč, dojde k úbytku svalové hmoty a zpomalení metabolismu. Ve finále svému tělu odpíráním jídla jednoznačně uškodíte. Naopak správná strava vám pomůže několikanásobně […]

Vejce od A do Z

Vejce do kuchyně neodmyslitelně patří v mnoha podobách. Ať už v podobě majonézy, vynikajících moučníku, nebo nedělního brunche. Vyznáte se však v označení na skořápkách a víte jak rozeznat čerstvé vejce od toho starého?

Nejoblíbenější témata