Jak uvařit dokonalou rýži snadno a rychle

Markéta Mikšovská, 15. 5. 2019
Rice in a bowl

Umět uvařit rýži je tak trochu základ a zároveň umění. Abyste dosáhli dokonalé struktury i chuti, můžete si pořídit drahý rýžovar, nebo se naučit pár triků, které se postarají o to, že ji uvaříte kdekoli a kdykoli tak, že ji budete chtít jíst i samotnou.

Není rýže jako rýže

Dneska už to v regálech obchodů není jen o pytlících předvařené rýže a pár baleních univerzálního typu bílé rýže. I v klasických supermarketech najdete celé oddělení s mnoha druhy této asijské suroviny, která – pokud je správně vybraná a připravená – dokáže z jídla udělat delikátní záležitost. A proto, pokud chcete mít dobrou rýži, musíte se vyznat v jednotlivých typech a jejich použití a zvolit tu správnou.

Základní typy rýže a jejich využití:

  • Arborio rýže má krátká a kulatá zrna, která velmi rychle nasávají vodu a po uvaření jsou měkká, mají až kašovitou strukturu, ale vnitřek si zachovává svou pevnost. Ideální na rizota nebo rýžové kaše.
  • Jasmínová rýže má naopak velká a dlouhá zrna s velmi specifickou a výraznou vůní. Uvaří se za pár minut a hotová jsou lepivá, hodí se proto hlavně do jídel s omáčkou.
  • Basmati rýže je sušší typ rýže, která nelepí. Stejně jako jasmínová se uvaří velmi rychle a je poměrně univerzální – hodí se k většině masům i zeleninovým přílohám – lepší ovšem bez omáčky.
  • Černá rýže je především efektní. Dříve byla velmi vzácná, dnes se pěstuje běžněji, její cena ale pořád zůstává vysoko. Výborná je s rybami, ale můžete ji využít k jakémukoli jídlu,které chcete ozvláštnit. Můžete ji například uvařit půl na půl s bílou rýží jako základ rizota, které získá nafialovělou barvu.
  • Červená rýže si ze všech typů rýže zachovává nejvíce vitamínů a minerálů, protože je neloupaná. Nelepí a je tvrdší na skus, takže je lepší ji nejprve vyzkoušet, abyste zjistili, jestli vám chutná jako samotná příloha, nebo ji raději nakombinujete s jasmínovou rýží.

Jak na rýži

Na stole máte vhodnou rýži, co dál? Základem správné struktury je hrnec. Aby byla rýže nadýchaná a nikoli hutná a udusaná, je důležité, abyste vzali spíš mělčí hrnec, který má ale široké dno. K němu budete potřebovat poklici.

Na jednu osobu si odměřte zhruba 80 g rýže, časem si množství můžete ještě upravit podle svých potřeb. Obecně pak platí: na jeden díl rýže jeden a půl dílu vody. Pokud máte rýže jeden hrnek, odměřte si k němu ještě jeden a půl hrnku vody.

Rýži před použitím propláchněte, protože je často chemicky ošetřovaná proti škůdcům, takže bude lepší se toho zbavit.

Jak uvařit rýži? V hrnci rozehřejte olej a rýži na něj vsypte. Jakmile začnou zrníčka odskakovat a vonět, znamená to, že už se praží. V tu chvíli nalijte vodu, přidejte půl lžičky soli a krátce zamíchejte. Přikryjte poklicí, plamen snižte na minimum a nechte zhruba 15 minut dusit, dokud se voda téměř nevsákne.

Odolejte pokušení nahlížet pod pokličku! Rýže jinak ztratí svou nadýchanost a ty správné vlastnosti.

Těsně před koncem můžete sporák úplně vypnout a rýži nechat jemně dojít vlivem zbytkového tepla. Jakmile je rýže hotová, promíchejte ji vidličkou, nikoli vařečkou.

Variace nasladko: Arroz con leche

Arborio rýže si skvěle rozumí s kašemi a tzv. arroz con leche. Pokud chcete celý byt provonět dokonalou vůní mléka, vanilky, rýže a skořice a pochutnat si na skvělém dezertu, stačí rýži hodinu za stálého míchání vařit v trojnásobném množství mléka místo vody společně se dvěma ruličkami celé skořice, vanilkovým extraktem a špetkou citronové či pomerančové kůry.

Rice pudding

Variace naslano: Smažená rýže s vejci

Skvělé využití, pokud neodhadnete množství rýže a zbyde vám, ale i jako hlavní záměr. Smažená rýže je výborná jako základ orientálních směsí, kam můžete přidat spousta dobrot, stejně jako příloha. Pokud víte, že z rýže budete připravovat slané jídlo či přímo smaženou rýži, je dobré ji ještě před dušením osmahnout s nasekanou cibulí.

Fried rice in a pan

Jakmile máte hotovou vychladlou rýži, stačí na pánvi rozpálit olej, vsypat ji, po chvíli přesunout na jednu stranu pánve a na druhou vlít adekvátní počet předem rozmíchaných vajec. Ta stěrkou promíchávat jako při dělání francouzské omelety a jakmile se začnou tvořit kousky a vajíčka houstnou, vmíchat je do rýže a několik minut opékat.

Chcete si svůj výtvor porovnat s profesionálně připravenou rýží? Objednejte si jeden z mnoha asijských nebo italských pokrmů.

Podobné tipy

Všechny tipy

Podzimní detox? Změňte přístup k jídlu

Každoročně nás zaplavují reklamy i články o blahodárných a revolučních detoxech, které nám slibují životní změnu, hubnutí i více energie. Obzvlášť jaro a podzim jsou obdobími, kdy lidé hledají cesty, jak zlepšit nejen svou postavu, ale i imunitu, a ubránit se tak zimním chřipkám a nachlazením. Jak to s detoxy ve skutečnosti je?

Cukr – ano nebo ne? Udělejte si v tom jasno

Cukr se stal hlavním viníkem nejrůznějších zdravotních problémů od obezity až po Alzheimerovu nemoc. Mnoho lidí tak od něj upouští - snižuje jeho příjem nebo ho z jídelníčku vyřazuje úplně. Co říkají odborníci a jaký je správný přístup k sacharidům?

Kalendář kuchaře: Sezónní potraviny

Záleží vám na tom, abyste jedli zdravě a pouze kvalitní potraviny? Nejsnazší cestou, jak toho docílit, je zaměřit se na sezónní produkci. Více se tak přiblížíte stravování, které je pro nás přirozené, a zajistíte tělu živiny, které potřebuje právě v daném období. V současnosti jsme se ale obzvlášť ve městech od zemědělského koloběhu téměř odpojili, a tak jsme připravili přehled, který vám orientaci v jídle podle ročních období usnadní.

Nejoblíbenější témata