Jak vypadá zdravé jídlo? Zůstaňte fit už napořád

Markéta Mikšovská, 20. 5. 2019
Mix of foods on a plate

Jíst pečivo, nejíst pečivo? Dopřát si zákusek ke kávě? Omezit maso? Nejen takové otázky se honí v hlavě každému, kdo se chce začít stravovat zdravěji a v důsledku toho zhubnout nebo získat lepší fyzickou kondici. V současné době plné nejrůznějších stravovacích trendů a výživových poradců zastávajících často protichůdná stanoviska není jednoduché se zorientovat a najít si to „svoje“. Pojďme se proto podívat, jak by mělo vypadat zdravé jídlo a jak to udělat, aby vám zároveň i chutnalo.

Kouzelné slovo: vyváženost

Jíst zdravě znamená jíst vyváženě. To už jste pravděpodobně slyšeli tisíckrát. Ono to tak ale doopravdy je, problém vězí v tom, že se většinou jedná o příliš abstraktní pojem, který mnoho lidí nedokáže převést do praxe.

Jak vypadá vyvážené jídlo?

Každé jídlo, zejména ta tři hlavní, na která jsme zvyklí, tedy snídaně, oběd a večeře, by mělo obsahovat dostatečný a vyvážený poměr makroživin i mikroživin. Makroživinami se myslí bílkoviny, sacharidy a tuky a mikroživinami zase vitamíny a minerály. Oba druhy živin svému tělu dopřejete pouze výběrem těch správných, tzv. přirozených, potravin. Tedy především čerstvých, lokálních a doma připravených jídel a nikoli polotovarů a z daleka dovezených chemicky upravených produktů.

Touto perspektivou se pak podívejte na svůj současný jídelníček a zhodnoťte, které prvky vám v něm chybí a kterých jíte nadbytek. Nejčastějším problémem v Česku bývá zbytečně vysoká konzumace (nekvalitního) masa, a naopak deficit luštěnin, které jsou bohatým zdrojem makro i mikroživin.

Zkoušejte nové věci

Naučte se vyjet ze zajetých kolejí a ochutnávat nové věci. Mnoho současných trendů může znít zvláštně, jejich netradiční kombinace vašemu tělu ale poskytne různorodé spektrum živin a zbavíte se mentálního i fyzického stereotypu. Vyzkoušejte pro začátek například nejrůznější saláty doplněné citrusovým ovocem nebo ovesnou kaši naslano.

Neomezujte se

Klíčem k udržení nového stylu stravování, který vás bude motivovat na sobě dál pracovat a nebude vás zahlcovat výčitkami, je neomezování se. Zdravé stravování není o vyhýbání se určitým potravinám a o omezování se na jeden čtvereček čokolády denně, ale o nalezení správného a vyváženého množství, které bere v potaz váš denní režim, a zejména o kvalitních potravinách.

Důležitým krokem k tomu, abyste našli to, co vám ve stravování vyhovuje a co vám naopak nedělá dobře, je zpomalit. Naučte se u jídla zastavit a vnímat ho. Nejezte za jízdy či chůze, nečtěte e-maily ani zprávy, ale věnujte čas této základní potřebě. Jedině tak dokážete vnímat chutě přirozených potravin, to, kolik jste toho už snědli a jestli už jste sytí. A pozor: to, že jste sytí, neznamená, že už nemůžete další sousto.

Miw of foods in a bowl

Nechte si někdy uvařit

Přechod na zdravou stravu zpočátku vyžaduje trochu více úsilí. Člověk musí najít obchody nebo trhy, kde nakoupí kvalitní produkty, a investovat více času do vaření. V praxi to ale neznamená, že si musíte do práce nosit každý den krabičku s obědem, a ještě vyvářet o víkendu. I tady totiž platí to, že byste se měli naučit zpomalit a někdy někoho nechat uvařit sobě. Nebojte se proto si některé dny jídlo objednat – dovoz zdravého jídla nabízí celá řada restaurací a bister, které se specializují na kvalitní menu, ale i dezerty či svačiny. Ušetřený čas můžete využít ke cvičení nebo odpočinku.

Stejně jako je důležité najít si potraviny a jejich kombinace, které vám vyhovují, je důležité najít také ideální režim. Jedině pokud vás jídlo nebude stresovat, ale stane se přirozenou součástí každého dne bez nutnosti se omezovat, si na změnu stravy zvyknete a udržíte si ji.

Podobné tipy

Všechny tipy

Podzimní detox? Změňte přístup k jídlu

Každoročně nás zaplavují reklamy i články o blahodárných a revolučních detoxech, které nám slibují životní změnu, hubnutí i více energie. Obzvlášť jaro a podzim jsou obdobími, kdy lidé hledají cesty, jak zlepšit nejen svou postavu, ale i imunitu, a ubránit se tak zimním chřipkám a nachlazením. Jak to s detoxy ve skutečnosti je?

Cukr – ano nebo ne? Udělejte si v tom jasno

Cukr se stal hlavním viníkem nejrůznějších zdravotních problémů od obezity až po Alzheimerovu nemoc. Mnoho lidí tak od něj upouští - snižuje jeho příjem nebo ho z jídelníčku vyřazuje úplně. Co říkají odborníci a jaký je správný přístup k sacharidům?

Kalendář kuchaře: Sezónní potraviny

Záleží vám na tom, abyste jedli zdravě a pouze kvalitní potraviny? Nejsnazší cestou, jak toho docílit, je zaměřit se na sezónní produkci. Více se tak přiblížíte stravování, které je pro nás přirozené, a zajistíte tělu živiny, které potřebuje právě v daném období. V současnosti jsme se ale obzvlášť ve městech od zemědělského koloběhu téměř odpojili, a tak jsme připravili přehled, který vám orientaci v jídle podle ročních období usnadní.

Nejoblíbenější témata