Jídlo vs. stres

Týna Skalická - Nutriční kouč, 9. 10. 2019

Podzimní měsíce mohou být pro mnohé z nás náročnější období co se výkyvu nálad a psychické pohody se týče. Léto za námi, do Vánoc daleko a my se ocitáme uprostřed sychravých měsíců.

Do toho všeho shon, stres, práce, rodina, žádný prostor na relax a venku prší, kdo má čas a chuť myslet na zdravé zdravování? No a takto začíná většina článku na toto téma. Můžeme si teď tady říct, že je ironii, že se na podzim často oddáváme dortíkům, chlebíčkům a dalším dobrotám (přece na zlepšení nálady) a přitom se jedná o nejhorší možnou volbou, co se boje proti stresu týče.

Dále si můžeme odsouhlasit, že nám zmíněné potraviny způsobují akorát pocit letargie a tím pádem jsme méně schopni se s náladmi vypořádat. Můžeme se upozornit na velmi tenkou hranici mezi tím, kdy se z jednoho jídla na zlepšení nálady může stát den plný jídla na zlěpšní nálady, dva, tři, týden, měsíce. Také si sem můžeme dát pár přikladů, jaké potraviny nám mohou pomoci, abychom místo plnění našich emocí, živili naše tělo.

Ale co se na to podívat víc ze shora. Co nás k tomu stresu dovede? Nezpůsobujeme si jej spíše více méně sami? Není to spíš tím, že si dáváme nereálné cíle a ve chvíli, kdy se nám nedaří nebo je prostě jen pochmurné počasí, negativní emoce neřízeně zajídáme? Nebylo by pro naši psychiku lepší, než se snažit 100%-ně dodržovat zdravý životní styl, který nás akorát vhání mezi mlýnské kameny a pocity viny, si sem tam dopřát co nám chutná? A držet se zlatého pravidla 80:20 (80% zdravé stravování 20% jídlo pro dušičku).

Nepomohlo by spíš tohle naší psychice? Nepramení stres z toho, že jsme na sebe tvrdí? Během jednoho roku uděláme více než 2000 rozhodnotí směrem k výběru jídla. Máme tedy dost prostoru na to vyvážit ,zdravé potraviny, bohaté na vitamíny a minerály s těmi méně přínosnými, ale pro naši psychiku podstatnými.

Existují studie, které poukazují na psychologický dopad 100% dodržování zdravého životního stylu vs metoda 80 % zdravý životní styl 20% jídla na chuť. V rámci jedné ze studií byly ženy rozděleny do dvou skupin, jedna na striktní dietě, druhá měla povoleno volných dnů reps. jídel. Tyto dvě skupiny pak byly svolány na testování cukrovinek. A dopadlo to tak, že skupina, která si mohla během režimu sem tam dopřávat, v průměru testu zkonzumovala skoro o polovinu méně sladkostí, než skupina na striktním režimu.

 

Co si z toho odnést?

Existují potraviny, bohaté na látky (vitamíny, minerály, antioxidanty), které nám úspěšně pomohou se stresem bojovat. Zařazování těchto potravin a dodržování zdravého životního stylu nám napomáhá cítit se fyzicky lépe a tím jsme schopni čelit každodennímu stresu, který na nás působí. Ale zároveň bychom neměli zapomínat, na malé maličkosti, které sice našemu zdraví tolik nepřispějí, ale pro naši psychickou pohodu jsou k nezaplacení. Co tímchci říct? Takové maličkosti jako kousek čokolády či rozplývající se sušenka na jazyku nám dělá život pestřejší a pokud se jim neoddávávám často a dělám to vědomě, plánovaně, protože chci, spiš pomůže mojí psychice než uškodí mému cíli.

Avokádo:
V avokádu je celá hromada vitamínu B, což jsou živiny, které udržují nervy a mozkové buňky v dobré kondici, snižují úzkost a potlačují stres. Mononenasycené tuky a draslík v avokádo také snižují krevní tlak. Ach avokádo, milujeme tě.

Borůvky:
Borůvky jsou plné antioxidantů bez přílišného cukru a jsou rovněž dobré pro duševní zdraví. Jahody, ostružiny, borůvky a maliny jsou nabité vitamínem C, který pomáhá bojovat se stresem ze dne naden. Můžeme si z nich udělat smoothie nebo si jen dát hrstku k svačině – možnosti jsou nekonečné.

Losos:
Pravděpodobně jste slyšeli o omega-3 mastných kyselinách obsažených v lososu. Tyto mastné kyseliny, jsou při pravidelné konzumaci, často spojovány s nižší úrovní deprese. Tělo si nemůže samo o sobě vytvářet omega-3, takže je musíme jíst nebo užívat jako doplňky. 1-2 týdně zařadit ryby do našeho jídelníčku nám poskytne výhody ve formě snížení stresu. Dokonce byla prováděná studie na toto téma, kdy lékaři, kteří pravidelně užívali omega-3 doplňky, zaznamenali 20% snížení symptomů úzkosti.

Citrusy
Nejen obsažený vitamín C v citrusech pomáhá ke snížení míry stresu, ale britská Northumbria Universita svým výzkumem zjistila, že citrusové obklady a balzámy na vnější použití můžou zlepšit kognitivní výkon a náladu.

Vejce
Zdravé tuky obsažené ve vaječném žloutku jsou prokazatelně spojeny se sníženou mírou stresu a mají pozitivní vliv na naši náladu. Až příště budete snídat vajíčka, už vás nepřekvapí, že přemýšlíte o šťastných okamžicích.

Tip: Vyváženou stravu si můžete vybrat na Dáme jídlo.

Nejoblíbenější témata