Naučte se základy blanšírování. Hodí se na úpravu zeleniny i hub

Izabela Nováková, 16. 11. 2020

Lahodně křupavá, plná chuti a krásná na pohled. Řeč je o blanšírované zelenině. Tahle základní kuchařská technika sedne chřestu stejně jako mrkvi nebo fazolkám. Zkrátka a dobře, blanšírovat můžete jakoukoliv zeleninu, na kterou zrovna dostanete chuť. Připravili jsme pro vás souhrn všeho, co potřebujete vědět o blanšírování. 

Blanšírování je základní kuchařská disciplína spočívající v krátkém vaření ingrediencí ve vodě slané jako moře a jejich následném prudkém ochlazení. Zelenina si tak uchová podstatnou část vitamínů a slaná voda zvýrazní její chuť i barvu. Ale pozor, i ty nejjednodušší postupy mají svá pravidla. Ukážeme vám, jak blanšírovat krok za krokem. 

Tip: Chcete si ušetřit čas? Postup blanšírování Dáme jídlo zkrátit neumí, zato vám ale doveze nákup až ke dveřím.

Co všechno lze blanšírovat?

  • Blanšírovat můžete všechny všechny druhy zeleniny – hrášek, chřest, mrkev, ale třeba také mladé špenátové listy, ze kterých mimochodem připravíte tu nejlepší špenátovou polévku pod sluncem.
  • Blanšírování se hodí nejen na přípravu zeleniny, ale také hub nebo ořechů. Máte doma přebytek hub a nevíte, co s nimi? Dopřejte jim blanšírovací proceduru a poté je můžete bez obav uschovat do mrazáku. 

Blanšírování krok za krokem 

1. Příprava 

Ze všeho nejdříve si připravte zeleninu. Očistěte ji a nakrájejte na přibližně stejně velké kousky. Pokud chcete blanšírovat více druhů, rozdělte si je do různých misek. Každý typ zeleniny totiž potřebuje jinou dobu vaření na to, aby byly kousky křupavé a vařené pěkně na skus. 

K blanšírování potřebujete vodu – spoustu vody. Vezměte si k ruce největší hrnec, který doma máte, vodu nalijte až po okraj a pořádně ji osolte – na 1 litr vody dejte zhruba 30 gramů soli. Sůl se postará o to, aby blanšírované ingredience během vaření ztratily minimum ze své chuti i barvy. 

Klíčem k úspěchu je prudké zchlazení zeleniny. I tentokrát k tomu potřebujete spoustu vody. Připravte si velkou mísu nebo hrnec se studenou vodou doplněnou o kostky ledu, které se postarají o to, že se zelenina okamžitě přestane vařit. Kdybyste použili misku malou, vařená zelenina vodu rázem ohřeje a celé kouzlo blanšírování by bylo pryč. 

2. Vaření 

Plotýnku zapněte na nejvyšší výkon a přiveďte vodu k varu. Do vroucí vody vhazujte zeleninu po menších várkách. V ideálním případě by vám po přidání zeleniny voda neměla vůbec přestat vřít. Doba vaření závisí na druhu a velikosti kousků zeleniny, mladému hrášku stačí sotva 30 vteřin, zatímco blanšírování mrkve potrvá 2 až 3 minuty. Zkrátka jednou je to tak, podruhé zase onak. Nejjistější je proto neodcházet od plotny a průběžně kontrolovat, kdy je zelenina měkká na skus. 

3. Chlazení

Jakmile je zelenina uvařená podle vašeho gusta, bleskurychle ji vyjměte z vroucí vody a vhoďte do připravené ledové lázně. Dopřejte jí tam pár minut a pak ji slejte přes cedník nebo nechte okapat na čisté utěrce. 

Co s blanšírovanou zeleninou? 

Blanšírovaná zelenina nabízí nepřeberné možnosti. Můžete ji podávat s rozpuštěným máslem a bylinkami jako přílohu, skvěle se hodí do rizota i salátu. Zkrátka do každého pokrmu, který si žádá vařenou zeleninu. 

Díky krátkému vaření se v zelenině navíc zastaví enzymatické procesy, takže v lednici vydrží klidně dalších pár dní, aniž by jí to ubralo na kráse nebo křupavosti. A samozřejmě ji můžete i zamrazit. V zimě je pak takový blanšírovaný a následně zmrazený chřest, mladý hrášek nebo fazolky hotový poklad.

Dáme jídlo

Rozvoz jídla z více než 3000 restaurací

Zobrazit nabídku

Podobné

Všechny

Nejlepší perník na plech? S jablky, ořechy i cuketou

Perník je sladké potěšení jako dělané pro sychravé počasí. Doma navodí tu správnou hřejivou atmosféru, chutná báječně k snídani i ke kávě. A s čokoládovou polevou neudělá ostudu ani na sváteční tabuli. Přečtěte si fígle pro jeho přípravu a inspirujte se recepty na zdravé variace staročeského moučníku, které si zamilujete.  Kdo by nemiloval perník? Je vláčný, plný kořeněné chuti a zdobený […]

Nejoblíbenější témata