Tradiční chody jako bezmasá jídla. Jak na vegetariánskou svíčkovou nebo “kuře” na paprice?

Markéta Mikšovská, 25. 11. 2019
Cizrna na paprice

Jste vegetariáni, ale rádi byste si jednou za čas dopřáli českou klasiku? Nebo se vaše děti rozhodly nejíst maso a vy nevíte, jaké bezmasé jídlo jim uvařit, až k vám přijdou na návštěvu? I bez masa si můžete pochutnat na svíčkové nebo knedlu “vepřu” zelu. Jak zjistíte, chuť českého jídla nakonec nestojí na mase.

I u nás už je dostupná celá řada náhražek masa, od různých druhů tofu, přes tempeh, sojové kostky, až po robi nebo seitan. K některým českým klasikám ale takové náhražky ani nejsou potřeba a vystačíte si s luštěninami. Důležité jsou totiž v české tradiční kuchyni především kvalitní a chuťově vyvážené omáčky.

“Svíčková” na smetaně

U svíčkové je důležité věnovat čas pečení zeleniny na omáčku a nic neurychlovat. Nechte zeleninu s trochou přepuštěného másla, několika plátky citronu a kořením dobře upéct v troubě a poté rozmixujte na omáčku tak, jak jste zvyklí.

Co se týká masa, máte na výběr z několika možností: Jednoduchou variantou je pečené tofu, které můžete péct zároveň se zeleninou, získá tak chuť a aroma navíc. Podobně můžete upravit i tempeh, který je zároveň chutný i samotný bez úpravy, pouze nakrájený na plátky. Ale  pokud chcete, aby se svíčková blížila masu i vzhledově, nejvěrnější variantou je robi plátek, který je dobré nechat předem marinovat v troše rostlinného oleje se solí, pepřem, případně ostřejším kořením a před podáváním ho ogrilovat nebo osmažit na pánvi.

Knedlíky můžete k vegetariánské svíčkové podávat klasické houskové bílé, strávníky ale příjemně překvapíte také celozrnným knedlíkem.

“Kuře” na paprice

Vegetariánské kuře na paprice je mnohem jednodušší, a přitom stejné výživné jídlo. Stačí v klasické paprikové omáčce povařit cizrnu a následně ji rozmixovat, aby byla krémová. Hotová omáčka se prohřeje s čerstvým pórkem a částí cizrny, která je celá a podává se s rýží či čerstvým chlebem.

“Vepřo” knedlo zelo

Vepřo knedlo zelo je z české klasiky to náročnější na zhotovení, ale na výsledku si pochutná každý. Knedlíky se zelím lze udělat tradičně, místo masa je v tomto případě ideální použít sojové kousky či seitan.

Dobré sojové kostky či nudličky spočívají v delší přípravě. Důležité je uvařit je den předem v zeleninovém vývaru, opravdu důkladně z nich vyždímat všechnu vodu a naložit je do směsi rostlinného oleje a aromatického koření. Podle chuti můžete přidat lžičku hořčice či sojové omáčky, která kostkám dodá intenzivnější chuť. Před podáváním pak kostky upečte v troubě na vyšší teplotu nebo zprudka osmahněte na pánvi.

V případě seitanu je příprava jednodušší, protože se již jedná o zpracovaný výrobek. Seitan můžete ke knedlíkům a k zelí podávat jen tak, ohřátý, anebo ho pro výraznější chuť osmahnout či upéct s trochou oleje či másla a koření.

Nestíháte “vegetariánské” návštěvě uvařit, ale chtěli byste jim naservírovat něco opravdu dobrého? Objednejte oběd či večeři na Dáme jídlo, kde najdete ten nejširší výběr vegetariánských i veganských jídel.

Podobné tipy

Všechny tipy

7 důvodů, proč si užít Happy Meal, i když vám už není sedm

Happy Meal. Šťastné jídlo. Oběd, večeře, sváča s odměnou. My odrostlí školním lavicím na něj často nahlížíme jako na něco zapovězeného a nás už nehodného. Chyba lávky. Důvodů, proč si ho občas dopřát, je pořád víc než dost. Čtěte!  1. Nejen u dárků pod stromečkem platí, že půlka radosti je v rozbalování. Obsah není důležitý. Tajemství, napětí a překvapení ano. […]

Nejoblíbenější témata